Tyrimo tikslai:
- Ištirti Lietuvos teatrų rinkodaros būklę;
- Pateikti teatrų rinkodaros gerinimo rekomendacijas;
- Praktiškai įgyvendinti teigiamus rinkodaros pokyčius konkrečiuose teatruose.
Tyrimo santrauka:
- Tyrimas atskleidžia nevienalytį teatrų sričių paveikslą:
- Kainodaros, pardavimų skatinimo, komunikacijos bei rinkos segmentavimo ir plėtros srityse teatrų rinkodaros kokybė santykinai aukšta.
- Stebimas asmeninės ir organizacinės rinkodaros kompetencijų trūkumas.
- Rinkodaros veikla teatrų organizacijose nėra įtvirtinta. Organizacinėje struktūroje nėra įvardijamos rinkodaros pareigybės, įgaliojimai ir funkcijos.
- Rinkodaros veikla apima „post-produkcinius“ teatro veiklos procesus (kainodaros formavimą, produktų pristatymą, auditorijų nuomonės tyrimus). Jos dalyvavimas ir įtaka kuriant produktą ir formuojant įvaizdį yra menkas.
- Mažiau nei pusė teatrų rinkodaros specialistų pastaraisiais metais dalyvavo rinkodaros mokymuose ar kvalifikacijos kėlimo kursuose. Stebimas tokių kursų trūkumas tiek privačiame, tiek ir valstybiniame sektoriuje.
- Nėra konkrečių, rašytinių rinkodaros strategijų, kurios būtų formuojamos specialistų.
- Dalis teatrų rinkodarai skiriamą biudžetą traktuoja kaip investiciją, tačiau dalis kaip kaštus, kurie yra padengiami likučiais nuo kitų finansuojamų veiklų.
- Teatrai linkę savo auditoriją apibrėžti pernelyg abstrakčiai arba per plačiai. Stebimi sunkumai pritraukiant jaunimo auditoriją.
- Teatrai retai pasitelkia inovatyvias komunikacines priemones. Retai taikomi patikimi ir tikslūs komunikacijos priemonių atrankos būdai.
- Stebima nemažai rinkodaros specialistų ir teatrų vadovų bei režisierių bendradarbiavimo pavyzdžių, tačiau tai nėra taisyklė. Meno kūrėjai laikosi nuostatos savo nuožiūra spręsti apie komunikacijai reikalingos informacijos teikimą rinkodaros specialistams.
- Teatro lauko (kultūros politikos formuotojų, teatrų steigėjų, teatro bendruomenės) nuostatos apie rinkodarą yra palankios. Rinkodaros srityje stebimas bendradarbiavimo stygius.
Tyrimo rekomendacijos:
- Aiškiai įvardinti rinkodaros pareigybes, apibrėžti funkcijas ir atsakomybes.
- Skirti didesnį dėmesį rinkodaros specialistų kompetencijoms tobulinti.
- Suformuoti ir užrašyti įvaizdžio ir lankytojų pritraukimo strategijas, jais aiškiau komunikuoti teatro nariams ir partneriams.
- Daugiau dėmesio skirti išankstiniams rinkodaros biudžeto planavimui, jį traktuojant kaip investiciją, suteikiančią teatrui finansinę naudą.
- Formuojant kainodarą labiau atsižvelgti į lankytojų patirtį ir potencialias rizikas, stengtis kainodaros priemonėmis jas mažinti.
- Sukonkretizuoti savo tikslinę auditoriją ir labiau stengtis siekiant suprasti skirtingų jos segmentų lūkesčius, poreikius ir pritraukimo galimybes. Į tai atsižvelgti ne tik „post-produkciniame“ rinkodaros etape, bet ir formuojant repertuarą.
- Reguliariai vykdyti lankytojų apklausas, kurios, derinamos su aktyviu eksperimentavimu, leistų nustatyti, kokios priemonės ir
kokia apimtimi yra veiksmingos. - Taikyti inovatyvias, netipines komunikacijos priemones. Peržiūrėti teatro komunikaciją interneto svetainėje ir socialiniuose tinkluose – ji turi formuoti vientisą ir atpažįstamą teatro įvaizdį.
- Kelti ilgalaikius (įvaizdžio, auditorijų pritraukimo, lojalumo) rinkodaros tikslus ir nuosekliai tikrinti, kaip sekasi jų siekti. Reguliariai tirti lankytojų pasitenkinimą ir svarbiausius patirties aspektus.
- Rekomenduotina pasitelkti išorinius kūrybinio sektoriaus profesionalus, gebančius drauge su teatro darbuotojais įgyvendinti situacijos tyrimo, problemų, susijusių su rinkodara, iškėlimo ir inovacijų kūrimo procesus.
- Ruošiantis įgyvendinti pokytį, susijusį su teatro rinkodara, svarbu užtikrinti skirtingų teatro grandžių darbuotojų ir vadovų bendradarbiavimą tame procese, skiriant tam laiko ir dėmesio.
Tyrimą atliko:
- Organizatoriai: Menų agentūra „Artscape“, Asociacija „Kūrybinės jungtys“
- Partneriai: KOG rinkodaros ir komunikacijos mokslų institutas, UAB „Inspired Communications“
Atlikimo metai: 2017
Visas tyrimas: Lietuvos teatrų rinkodaros būklė